kontrast
A+ A-
Strona Szkoły Podst. im. Polskich Noblistów w Chalinie: www.spchalin.pl
 > Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania

Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania

Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów w Chalinie

Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania

I. Podstawa prawna
Wewnątrzszkolny system oceniania został opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007r. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego (Dz. U. z 2016r. poz. 2223)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty;


II. Informacje ogólne

§ 1
1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
2. Długości trwania poszczególnych semestrów jest zgodna z kalendarzem roku szkolnego ustalonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
3. Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
2) zachowanie ucznia.

§ 2
1. Celem wewnątrzszkolnego systemu oceniania jest zapewnienie trafnego, rzetelnego, jawnego i obiektywnego oceniania wspierającego rozwój ucznia, uwzględniającego indywidualne cechy psychofizyczne oraz pełniącego funkcję informacyjną, diagnostyczną i motywacyjną.
2. System zapewnia uczniowi:
1) bieżące, semestralne, roczne rozpoznanie i określenie poziomu opanowania kompetencji przewidzianych programem nauczania, wynikających z podstawy programowej,
2) systematyczne dokumentowanie postępów uczenia się,
3) wyrabianie nawyku systematycznej pracy, samokontroli i samooceny,
4) uświadomienie sukcesów i braków w zakresie opanowania wiadomości, umiejętności i kompetencji określonych programem oraz potrzeb w zakresie ich wyrównywania,
5) ukierunkowanie do samodzielnej pracy oraz doskonalenie metod uczenia się,
6) aktywne uczestnictwo w procesie szkolnego oceniania oraz możliwości poprawy swoich osiągnięć.
3. System zapewnia nauczycielowi i szkole:
1) ocenę poziomu nauczania,
2) korygowanie organizacji i doskonalenie metod nauczania i wychowania,
3) współpracę z uczniami w osiąganiu celów programowych,
4) modyfikację celów i programów kształcenia.
4. System zapewnia rodzicom (prawnym opiekunom):
1) znajomość wymagań stawianych ich dzieciom przez szkołę,
2) szeroką i bieżącą informację o osiągnięciach i postępach dzieci,
3) pełną informację o różnych formach aktywności poznawczej dziecka oraz
o rozwoju jego osobowości, trudnościach i szczególnych uzdolnieniach.


§ 3
1. Nauczyciele wszystkich przedmiotów informują uczniów o wymaganiach edukacyjnych na pierwszych zajęciach dydaktycznych w nowym roku szkolnym. Fakt ten dokumentują zapisem w dzienniku lekcyjnym.
2. Nauczyciele wychowawcy informują rodziców (prawnych opiekunów)
o wymaganiach edukacyjnych z każdego przedmiotu podczas pierwszego zebrania na początku roku szkolnego. Fakt ten dokumentują zapisem w dzienniku lekcyjnym. Zebranie powinno się odbyć najpóźniej do 30 września każdego roku szkolnego.
3. Nauczyciele informują uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o tym, że wymagania edukacyjne w formie pisemnej są dostępne w bibliotece szkolnej lub w dokumentacji wychowawcy klasy.
4. Rodzice (prawni opiekunowie) nieobecni na pierwszym w roku szkolnym zebraniu w klasie są zobowiązani do zapoznania się z wymaganiami edukacyjnymi do końca października każdego roku szkolnego. Za nieznajomość uregulowań, wynikających z powyższych treści, po terminie wskazanym w zdaniu poprzednim, odpowiedzialność ponoszą rodzice (prawni opiekunowie). Szkoła
w tym przypadku nie ponosi żadnej odpowiedzialności.

§ 4
1. Nauczyciele wszystkich przedmiotów informują uczniów o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych w dniach od 1 do 10 września (nie później niż na pierwszych zajęciach edukacyjnych) każdego roku szkolnego.
2. Nauczyciele wszystkich przedmiotów przedstawiają uczniom opracowany przez siebie i zatwierdzony przez dyrektora przedmiotowy system oceniania w dniach od 1 do 10 września (nie później niż na pierwszych zajęciach edukacyjnych) każdego roku szkolnego.
3. Fakt zapoznania uczniów ze sposobami sprawdzania osiągnięć edukacyjnych oraz przedmiotowym systemem oceniania nauczyciele wszystkich przedmiotów potwierdzają odpowiednim zapisem w dzienniku lekcyjnym.
4. Nauczyciele - wychowawcy informują rodziców (prawnych opiekunów)
o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych na pierwszym zebraniu
w każdym roku szkolnym. Fakt ten jest udokumentowany złożonymi w dzienniku lekcyjnym podpisami rodziców (prawnych opiekunów) obecnych na zebraniu.
5. Rodzice (prawni opiekunowie) nieobecni na zebraniu zapoznają się z powyższymi treściami podczas indywidualnych spotkań z wychowawcą klasy i nauczycielami przedmiotowymi lub korzystają ze zbiorów biblioteki szkolnej. Bez względu na miejsce i okoliczności zapoznawania się z dokumentem rodzice (prawni opiekunowie) składają podpis na załączonej liście.
6. Rodzice (prawni opiekunowie), nieobecni na pierwszym w roku szkolnym zebraniu w klasie, są zobowiązani do zapoznania się ze sposobami sprawdzania osiągnięć edukacyjnych do końca października każdego roku szkolnego.
Za nieznajomość uregulowań, wynikających z powyższych treści, po terminie wskazanym w zdaniu poprzednim, odpowiedzialność ponoszą rodzice (prawni opiekunowie). Szkoła w tym przypadku nie ponosi żadnej odpowiedzialności.

§ 5
1. Nauczyciele informują uczniów o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych podczas zajęć dydaktycznych w dniach od 1 do 10 września (nie później niż na pierwszych zajęciach edukacyjnych) każdego roku szkolnego. Nauczyciele powtarzają powyższą informację na miesiąc przed klasyfikacyjną Radą Pedagogiczną w maju każdego roku szkolnego.
2. Nauczyciele wychowawcy informują rodziców (prawnych opiekunów)
o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych podczas pierwszego spotkania klasowego we wrześniu na początku każdego roku szkolnego. Fakt ten musi być udokumentowany odpowiednim zapisem tematycznym w dzienniku lekcyjnym oraz podpisem każdego rodzica (prawnego opiekuna) obecnego na spotkaniu.
3. Rodzice (prawni opiekunowie) nieobecni na zebraniu zapoznają się z powyższymi treściami podczas indywidualnych spotkań z wychowawcą klasy lub korzystają ze zbiorów biblioteki szkolnej. Bez względu na miejsce i okoliczności zapoznawania się z dokumentem rodzice (prawni opiekunowie) składają podpis w dzienniku lekcyjnym.
4. Rodzice (prawni opiekunowie), nieobecni na pierwszym w roku szkolnym zebraniu w klasie, są zobowiązani do zapoznania się z warunkami i trybem uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych do końca października każdego roku szkolnego. Za nieznajomość uregulowań, wynikających
z powyższych treści, po terminie wskazanym w zdaniu poprzednim, odpowiedzialność ponoszą rodzice (prawni opiekunowie). Szkoła w tym przypadku nie ponosi żadnej odpowiedzialności.

§ 6
1. Wychowawcy na początku każdego roku szkolnego podczas zajęć wychowawczych z klasą informują uczniów o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Fakt ten dokumentują odpowiednim zapisem (data, podpis nauczyciela i przedstawiciela klasy) w dzienniku zajęć lekcyjnych.
2. Nauczyciele - wychowawcy informują rodziców (prawnych opiekunów)
o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania podczas pierwszego spotkania klasowego na początku każdego roku szkolnego, które powinno się odbyć najpóźniej do dnia 30 września. Fakt ten musi być udokumentowany odpowiednim zapisem tematycznym w dzienniku lekcyjnym oraz podpisem każdego rodzica obecnego na zebraniu.
3. Rodzice (prawni opiekunowie) nieobecni na zebraniu zapoznają się z powyższymi treściami podczas indywidualnych spotkań z wychowawcą klasy lub korzystają ze zbiorów biblioteki szkolnej. Bez względu na miejsce i okoliczności zapoznawania się z dokumentem rodzice (prawni opiekunowie) składają swój podpis
w dzienniku lekcyjnym.
4. Rodzice (prawni opiekunowie), nieobecni na pierwszym w roku szkolnym zebraniu w klasie, są zobowiązani do zapoznania się z warunkami, sposobem oraz kryteriami oceniania zachowania do końca października każdego roku szkolnego. Za nieznajomość uregulowań, wynikających z powyższych treści, po terminie wskazanym w zdaniu poprzednim, odpowiedzialność ponoszą rodzice (prawni opiekunowie). Szkoła w tym przypadku nie ponosi żadnej odpowiedzialności.

§ 7
1. Stopnie szkolne i oceny są jawne dla ucznia i dla jego rodziców (prawnych opiekunów).
2. Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w następujący sposób :
1) ustnie, podczas rozmów telefonicznych, spotkań indywidualnych z rodzicami, zebrań rodziców,
2) pisemnie, w przypadku semestralnej i rocznej oceny niedostatecznej.

§ 8
1. Nauczyciele przechowują pisemne prace uczniów do końca każdego roku szkolnego.
2. Prace te w trakcie roku szkolnego są udostępniane uczniom i rodzicom (prawnym opiekunom) według poniższych zasad:
1) uczeń zapoznaje się z poprawioną przez nauczyciela pracą pisemną w szkole podczas zajęć edukacyjnych,
2) rodzice (prawni opiekunowie) mają wgląd do każdej pracy pisemnej swojego dziecka na terenie szkoły, np. podczas spotkań klasowych, spotkań indywidualnych z nauczycielem przedmiotu.

§ 9
1. Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia
i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
2. Wymagania dostosowuje się na podstawie:
1) opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej,
2) opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej,
3) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
4) orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego,
5) Indywidualnego Programu Edukacyjno Terapeutycznego (IPET).
oraz dla ucznia nieposiadającego orzeczenia lub opinii, który jest
objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie
rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez
nauczycieli i specjalistów
3. Obszary dostosowania dotyczą głównie form i metod pracy z uczniem, a nie treści nauczania i obejmują:
1) warunki procesu edukacyjnego tj. zasady, metody, formy, środki dydaktyczne,
2) zewnętrzną organizację nauczania (np. posadzenie ucznia słabo słyszącego
w pierwszej ławce),
3) warunki sprawdzania poziomu wiedzy i umiejętności ( metody i formy sprawdzania i kryteria oceniania ).
4. Treści nauczania podlegają modyfikacji tylko w przypadku uczniów z inteligencją niższą niż przeciętna, u których nauczyciel może obniżyć wymagania nie schodząc poniżej podstawy programowej.
5. Obniżenie wymagań wobec uczniów oznacza realizowanie wymagań na poziomie koniecznym i podstawowym.
6. Nauczyciel w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych wykorzystuje pełną skalę ocen oraz formułuje wymagania tak, aby skłaniały ucznia do odpowiedniego wysiłku edukacyjnego oraz zapewniły otrzymanie ocen motywujących do wytężonej pracy.
7. W celu zaspokojenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia
w szkole organizuje się pomoc psychologiczno – pedagogiczną.

§ 10
1. Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii.
2. Zwolnienie następuje po uprzednim złożeniu do Dyrektora Szkoły przez rodzica (prawnego opiekuna) pisemnego podania wraz z uzasadnieniem. Dyrektor Szkoły
na podaniu umieszcza adnotację o treści „Zwalniam z zajęć wychowania fizycznego...” lub „Zwalniam z zajęć informatyki ...” na czas określony w opinii lekarza.
3. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub informatyki
w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” lub "zwolniona".
§ 11
1. Rodzice (prawni opiekunowie) na bieżąco otrzymują informacje o postępach
i trudnościach ucznia w nauce.
2. Ustala się następujące warunki i okoliczności przekazywania informacji:
1) wpisy w dzienniczku ucznia,
2) spotkania indywidualne rodziców z nauczycielem przedmiotu lub wychowawcą klasy oraz innymi szkolnymi specjalistami podczas ich dyżuru lub rozmowy telefonicznej,
3) dni otwarte,
4) zebrania rodziców.

 

 

III. Ocenianie i klasyfikowanie

1. Ocenianie bieżące

§ 12
1. Nauczyciele wszystkich przedmiotów formułują wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania.
§ 13
1. Postępy ucznia w nauce ocenia się biorąc pod uwagę następujące kategorie:
1) wiadomości,
2) umiejętności,
3) zachowania i postawy.
2. Nauczyciele wszystkich przedmiotów ustalają i zapisują w przedmiotowych systemach oceniania kryteria oceniania w zakresie powyższych kategorii, biorąc pod uwagę specyfikę każdego przedmiotu.
3. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów formułują w przedmiotowych systemach oceniania obszary aktywności ucznia podlegające ocenie oraz szczegółowe formy sprawdzania wiadomości i umiejętności.
4. Przy ustalaniu ocen z w-f, uwzględnia się oprócz wysiłku wkładanego przez ucznia
w wykonywanie ćwiczeń, także jego systematyczny udziału w zajęciach oraz aktywność na rzecz kultury fizycznej.
5. Weryfikowanie wiedzy i umiejętności uczniów odbywa się poprzez sprawdzian szkolny i próbny egzamin z wiedzy i umiejętności:
1) w klasie I i IV - przeprowadzany sprawdzian diagnostyczny we wrześniu każdego roku szkolnego przygotowywany przez nauczycieli szkoły,
2) w klasie VIII – próbny egzamin ósmoklasisty
3) w klasie III gimnazjum – próbny egzamin gimnazjalny
6. Prace klasowe i sprawdziany są obowiązkowe.
7. Uczeń nieobecny w dniu przeprowadzania testu, sprawdzianu, pracy klasowej pisze te prace w czasie uzgodnionym z nauczycielem przedmiotu.
8. Nauczyciel stwarza możliwość poprawy pracy pisemnej klasowej, z której uczeń otrzymał stopień niedostateczny lub dopuszczający. Pracę ocenioną wyżej niż stopień dopuszczający uczeń może poprawić w wyjątkowych sytuacjach, np. niedyspozycja ucznia w dniu pisania pracy pisemnej (szczególnie z orzeczeniem do kształcenia specjalnego), dłuższa uzasadniona nieobecność, choroba, wypadki losowe.
9. Poprawa ocen powinna odbywać się na bieżąco według form sprawdzania wiadomości i umiejętności określonych przez nauczycieli w przedmiotowych systemach oceniania.
10. Sprawdzone prace pisemne uczeń powinien otrzymać do wglądu w okresie do dwóch tygodni od daty pisania danej pracy, z wyjątkiem przypadków losowych nauczyciela.
11. Nauczyciel przedmiotu przechowuje pisemne prace uczniów do końca każdego roku szkolnego i udostępnia je rodzicom (prawnym opiekunom), z zachowaniem zasad określonych w § 8.
12. Sprawdzian, praca klasowa, test mogą być tak skonstruowane, aby uczeń mógł otrzymać ocenę celującą.
13. Każdy sprawdzian, praca klasowa, test powinny być tak skonstruowane, aby stwarzały uczniom z orzeczeniem do kształcenia specjalnego lub nauczania indywidualnego możliwość obiektywnej oceny ich osiągnięć i zdobywanych umiejętności. Powinny też uwzględniać wszystkie wskazania poradni psychologiczno – pedagogicznej do pracy z dzieckiem o różnej sprawności intelektualnej i fizycznej.
14. W ciągu tygodnia nie powinno być więcej niż dwie dłuższe prace pisemne. Nie mogą się one odbywać w ciągu jednego dnia.

§ 14
1. Roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej oraz klas II, III gimnazjum, ustala się w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący – 6,
2) stopień bardzo dobry – 5,
3) stopień dobry – 4,
4) stopień dostateczny – 3,
5) stopień dopuszczający – 2,
6) stopień niedostateczny – 1.

1. Klasyfikacja śródroczna

§ 15
1. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych,
2. Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego,
3. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania – wychowawca klasy.
4. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne ustala się według skali jak oceny klasyfikacyjne roczne.

3. Pierwszy etap edukacyjny – klasy I – III

§ 16
1. W klasach I – III oceny śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne są ocenami opisowymi.
2. Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
3. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania - wychowawca klasy. W przypadku prowadzenia zajęć edukacyjnych przez kilku nauczycieli ocena jest ustalana wspólnie.
4. Opisową ocenę roczną i ocenę zachowania sporządza się komputerowo. Wydruk podpisany przez wychowawcę dołącza się do dziennika lekcyjnego, co jest równoważne z wpisem do dziennika lekcyjnego.
5. Z każdych zajęć edukacyjnych uczeń jest oceniany w różnych formach sprawdzania wiadomości i umiejętności. Na ocenę bieżącą składają się stopnie wyrażone cyfrą, słowne i pisemne recenzje, uwagi, opinie, spostrzeżenia i informacje.

 

Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:
• sprawdziany,
• kartkówki,
• prace pisemne, testy,
• odpowiedzi ustne, pisemne,
• prace domowe,
• prace praktyczne,
• emocjonalne zaangażowanie ucznia (wkład pracy i aktywność, wykonywanie dodatkowych zadań).
• dyktanda,
• recytacje,
• prowadzenie zeszytów,
• aktywność uczniów
• praca na lekcji.

Technika oceniania
Prace pisemne:
1. W ciągu semestru przewidywane są całogodzinne sprawdziany pisemne po zakończeniu działu, które nauczyciel zapowiada z tygodniowym wyprzedzeniem. Sprawdzian poprzedzony jest lekcją powtórzeniową.
2. Planowane są krótkie sprawdziany pisemne (kartkówki) obejmujące zakres materiału z trzech ostatnich lekcji, które zapowiedziane są na lekcji poprzedzającej sprawdzian.
W semestrze przewiduje się cztery krótkie (15 min.) sprawdziany pisemne.
3. Kartkówki z ostatniej lekcji nie są zapowiadane przez nauczyciela i sprawdzają przygotowanie uczniów do lekcji bieżącej. Maksymalny czas trwania – 10 minut.
4. Czas sprawdzania prac pisemnych przez nauczyciela – maksimum dwa tygodnie.
5. Uczeń ma prawo wglądu do pracy sprawdzającej i zapoznania z błędami, ewentualnie wyjaśnienia ich przez nauczyciela.
6. Uczeń może poprawić ocenę negatywną ze sprawdzianu w terminie dwóch tygodni od zapoznania się z jego wynikami. Uczniowie nieobecni piszą sprawdzian
na podobnych zasadach

Odpowiedzi ustne:
1. Wiadomości sprawdzane podczas odpowiedzi ustnych obejmują materiał z ostatniej lekcji, ewentualnie zagadnień z nią związanych. Podczas odpowiedzi ustnej uczeń powinien wykazać się nie tylko wiedzą merytoryczną, ale również sprawnym operowaniem językiem przedmiotu oraz skutecznością komunikacji.
Krótkie wypowiedzi ustne (aktywność w czasie lekcji) nauczyciel zaznacza znakiem +, a znakiem - zaznaczamy brak pracy domowej, przyborów, stroju gimnastycznego, itp. Trzy znaki + są równoważne z oceną bardzo dobrą, trzy znaki – są równoważne
z oceną niedostateczną odnotowaną w dzienniku.
2. Ocenianie zarówno osiągnięć edukacyjnych jak i zachowania uczniów w pierwszym etapie edukacyjnym obejmuje w szczególności:
1) bieżące obserwowanie dzieci i odnotowywanie wyników obserwacji
w dokumentacji szkolnej prowadzonej przez nauczycieli według wzorów ustalonych przez nauczycieli i zatwierdzonych przez dyrektora szkoły;
2) przygotowywanie okresowej oceny opisowej osiągnięć edukacyjnych
i zachowania się dziecka na formularzu zatwierdzonym przez dyrektora szkoły
w porozumieniu z zespołem nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego.
3) przygotowanie rocznej, klasyfikacyjnej oceny opisowej osiągnięć edukacyjnych
i zachowania się dziecka na formularzu świadectwa promocyjnego.
3. Oceny bieżące:
1) W klasach I – III oceny bieżące wyrażone są za pomocą skali (z tolerancją 3%):

100% + zadanie dodatkowe Celujący 6
100% - 91% Bardzo dobry 5
90% - 71% Dobry 4
70% - 51% Dostateczny 3
50% - 32% Dopuszczający 2
31% - 0% Niedostateczny 1

4. W klasach I – III ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową, która obejmuje:
1) Postępy ucznia w edukacji:
a) umiejętność mówienia,
b) umiejętność czytania,
c) umiejętność pisania,
d) umiejętności matematyczne,
e) zainteresowania i umiejętności przyrodnicze,
f) aktywność artystyczna i ruchowa.
2) Ocenę opisową z zachowania.
3) Szczególne osiągnięcia ucznia.
11. W klasach I – III oceny śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z języka angielskiego są ocenami opisowymi.
12. Przyjmuje się dla pierwszego etapu edukacyjnego ocenianie bieżące z języka nowożytnego w postaci ocen cyfrowych w skali od 1 do 6.
13. Na podstawie obserwacji ucznia i wyników jego pracy, stopień opanowania materiału z języka nowożytnego ocenia się pod koniec każdego semestru, w formie opisowej:
1) Uczeń w bardzo dobrym stopniu opanował wiadomości i umiejętności z języka angielskiego (jeśli zawsze lub prawie zawsze spełnia wymagania),
2) Uczeń w dobrym stopniu opanował wiadomości i umiejętności z języka angielskiego (jeśli często spełnia wymagania),
3) Uczeń w średnim stopniu opanował wiadomości i umiejętności z języka angielskiego (jeśli czasami spełnia wymagania),
4) Uczeń słabo opanował wiadomości i umiejętności z języka angielskiego (jeśli rzadko udaje mu się spełnić wymagania),
5) Uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności z języka angielskiego (nie spełnia wymagań).
14. Ocena roczna/semestralna z religii jest ustalona w stopniach wg skali jak w klasach IV – VI.

4. Kryteria wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny

A. Klasy I-III dla uczniów w normie intelektualnej

§ 17
Ocenę bieżącą – celujący (6) - otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
- umie formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk,
- proponuje rozwiązania nietypowe,
- osiąga sukcesy w konkursach szczebla wyższego niż szkolny.

Ocenę bieżącą - bardzo dobry (5) - otrzymuje uczeń, który
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach,
- wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać
z różnych źródeł wiedzy, np. encyklopedie, słowniki.

Ocenę bieżącą – dobry (4) - uzyskuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać z encyklopedii, słowników.

Ocenę bieżącą – dostateczny (3) - otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania, z pomocą nauczyciela, typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać, z pomocą nauczyciela, z takich źródeł wiedzy, jak: encyklopedie, słowniki.

Ocenę bieżącą – dopuszczający (2) - otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
- rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne
o niewielkim stopniu trudności,

Ocenę bieżącą – niedostateczny (1) - otrzymuje uczeń, który:
- ma bardzo duże braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem. Braki te uniemożliwiają możliwość dalszego kształcenia.

B. Klasy I-III dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim oraz innymi deficytami rozwojowymi

§ 18
Uczniowie odbywający obowiązek szkolny w klasie masowej tokiem klasy specjalnej
z upośledzeniem w stopniu lekkim realizują program nauczania taki sam jak dla wszystkich uczniów dostosowany do możliwości danego ucznia (inne wymagania edukacyjne).

Ocenę bieżącą - celujący (6) - otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiadomości i umiejętności wykraczające poza dostosowany program nauczania,
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach typowych,
- umie formułować problemy nowych zjawisk,
- proponuje rozwiązania typowe
- osiąga sukcesy w konkursach i zawodach przedmiotowych na szczeblu klasy.

Ocenę bieżącą - bardzo dobry(5) - otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone dostosowanym programem nauczania,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań,
- wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać
z różnych źródeł wiedzy, np. encyklopedie, słowniki, wykresy, tablice, zestawienia,

Ocenę bieżącą – dobry (4) - uzyskuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone dostosowanym programem,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać z encyklopedii, słowników.

Ocenę bieżącą – dostateczny (3) - otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone dostosowanym programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- poprawnie stosuje z pomocą nauczyciela wiadomości i umiejętności do rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać, z pomocą nauczyciela, z takich źródeł wiedzy, jak: encyklopedie, słowniki.

Ocenę bieżącą – dopuszczający (2) - otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych dostosowanym programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
- rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne
o niewielkim stopniu trudności.

Ocenę bieżącą – niedostateczny (1) - otrzymuje uczeń, który:
- ma bardzo duże braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem. Braki te uniemożliwiają możliwość dalszego kształcenia.

5. Drugi etap edukacyjny – klasy IV – VII oraz klasy gimnazjalne

§ 19
1. W klasach IV – VII oraz klasach gimnazjalnych oceny śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne są ocenami w skali 1 - 6.
2. Oceny cząstkowe z poszczególnych przedmiotów wystawia się w skali sześciostopniowej tj; oceny: 6, 5, 4, 3, 2, 1. Przy poszczególnych ocenach nauczyciele mogą dostawiać znaki (+), (-).
3. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:
1. sprawdziany,
2. kartkówki,
3. prace klasowe,
4. prace pisemne testy,
5. odpowiedzi ustne,
6. zadania domowe,
7. ćwiczenia praktyczne,
8. emocjonalne zaangażowanie ucznia (wkład pracy i aktywność, wykonywanie dodatkowych zadań).
4. Uzyskane przez uczniów oceny nauczyciel wpisuje w zeszycie przedmiotowym na ostatniej stronie lub dzienniczku ucznia.
5. Nauczyciel ma obowiązek oceniać ucznia systematycznie.

Technika oceniania

• Przedmiotowe zasady oceniania

Prace pisemne:
1. Przed przystąpieniem do sprawdzianu nauczyciel zapoznaje uczniów z kluczem oceniania, który nie może ulec zmianie po sprawdzeniu pracy.
2. W ciągu semestru przewidywane są całogodzinne sprawdziany pisemne po zakończeniu działu, które nauczyciel zapowiada z tygodniowym wyprzedzeniem. Sprawdzian poprzedzony jest lekcją powtórzeniową.
3. Planowane są krótkie sprawdziany pisemne obejmujące zakres materiału z trzech ostatnich lekcji, które zapowiedziane są na lekcji poprzedzającej sprawdzian.
W semestrze przewiduje się max cztery krótkie (15 min.) sprawdziany pisemne.
4. Kartkówki z ostatniej lekcji nie są zapowiadane przez nauczyciela i sprawdzają przygotowanie uczniów do lekcji bieżącej. Maksymalny czas trwania – 10 minut.
5. Czas sprawdzania prac pisemnych przez nauczyciela – maksimum dwa tygodnie.
6. Uczeń ma prawo wglądu do pracy sprawdzającej i zapoznania z błędami, ewentualnie wyjaśnienia ich przez nauczyciela.
7. Uczeń może poprawić ocenę ze sprawdzianu w terminie dwóch tygodni od zapoznania się z jego wynikami. Uczniowie nieobecni mogą poprawiać ocenę
na podobnych zasadach.

Odpowiedzi ustne:
1. Wiadomości sprawdzane podczas odpowiedzi ustnych obejmują materiał z ostatniej lekcji, ewentualnie zagadnień z nią związanych. Podczas odpowiedzi ustnej uczeń powinien wykazać się nie tylko wiedzą merytoryczną, ale również sprawnym operowaniem językiem przedmiotu oraz skutecznością komunikacji.
2. Krótkie wypowiedzi ustne (aktywność w czasie lekcji) nauczyciel zaznacza znakiem „+„ w dzienniku. Trzy znaki są równoważne z oceną bardzo dobrą, odnotowaną
w dzienniku.
Praca w grupach, wystąpienia indywidualne i ćwiczenia laboratoryjne
1. Podczas pracy w grupach oceniane jest poprawne wykonanie zadania (doświadczenia), umiejętność posługiwania się pomocami dydaktycznymi, przestrzeganie przepisów bhp, komunikowania się i współpracy w zespole.
2. Nauczyciel ocenia ucznia za wystąpienia indywidualne, demonstrowanie doświadczeń w formie pokazu.
Przygotowanie ucznia do zajęć:
1. Nauczyciel sprawdza ilościowe i „losowo” jakościowe wykonanie pracy domowej
na następnej lekcji oraz przygotowanie ucznia do zajęć – posiadanie podręcznika, zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń. Jeżeli uczeń jest nieprzygotowany do lekcji otrzymuje ocenę niedostateczną, nieposiadanie podręcznika, zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń nauczyciel zaznacza znakiem „ - „ w dzienniku. Trzy znaki są równoważne z oceną niedostateczną, odnotowaną w dzienniku.
2. Uczeń może uzyskać ocenę za prace dodatkowe, np. przygotowanie ciekawych materiałów dotyczących zajęć, referatów itp.
3. Uczeń przed lekcją może zgłosić nieprzygotowanie do zajęć, ale nie częściej niż dwa razy w ciągu semestru. Nauczyciel odnotowuje nieprzygotowanie dzienniku litera „n”. W ciągu każdego semestru uczeń może dwukrotnie zgłosić swoje nieprzygotowanie lub brak zadania. Nieprzygotowanie nie dotyczy zapowiedzianych prac klasowych
i sprawdzianów.

• Przeliczanie punktów
Wymagania edukacyjne są dwupoziomowe:
- Podstawowe – P
- Ponadpodstawowe – PP


Skala przeliczania ilości punktów ze sprawdzianu dwupoziomowego (P + PP) na stopnie szkolne (z tolerancją 3 %):

100% + zadanie dodatkowe Celujący 6
100% - 91% Bardzo dobry 5
90% - 71% Dobry 4
70% - 51% Dostateczny 3
50% - 32% Dopuszczający 2
31% - 0% Niedostateczny 1

6. Kryteria wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny

A. Klasy IV-VII oraz klas gimnazjalnych dla uczniów w normie intelektualnej

§ 20
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone dostosowanym programem,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów,
- wykazuje znaczną samodzielność i potrafi z pomocą nauczyciela korzystać
z różnych źródeł wiedzy, np. encyklopedie, słowniki, wykresy, tablice, zestawienia.

Ocenę dobrą uzyskuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać z encyklopedii, słowników, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy przedmiotowej,
- potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia przewidziane programem przedmiotu.

 

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania, z pomocą nauczyciela, typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać, z pomocą nauczyciela, z takich źródeł wiedzy, jak: encyklopedie, słowniki, wykresy, tablice,
- z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonać doświadczenia przedmiotowe,
- potrafi, z pomocą nauczyciela, pisać i uzgadniać równania, schematy, wzory.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
- rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne
o niewielkim stopniu trudności,
- z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonywać bardzo proste eksperymenty przedmiotu, pisać proste równania, wzory, schematy.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował niezbędnego minimum podstawy programowej dla danej klasy,
- nie współpracował z nauczycielem w nadrabianiu braków dydaktycznych,
- brak wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania uniemożliwia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej.

B. Klasy IV-VII oraz klas gimnazjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz innymi deficytami rozwojowymi


§ 21
Uczniowie z upośledzeniem w stopniu lekkim odbywający obowiązek szkolny
w klasie masowej realizują program nauczania taki sam jak dla wszystkich uczniów dostosowany do możliwości danego ucznia (inne wymagania edukacyjne).
Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim obowiązuje ta sama podstawa programowa, co uczniów z normą intelektualną. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów opracowują dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim wymagania edukacyjne, które są podstawą oceny jego postępów w nauce.
Podstawową zasadą w ocenianiu uczniów upośledzonych umysłowo jest przeniesienie ciężaru gatunkowego oceny z poziomu wiadomości i umiejętności na indywidualny wkład pracy dziecka.

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach typowych,
- umie formułować problemy nowych zjawisk,
- proponuje rozwiązania typowe,
- osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych szczebla klasowego.


Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone dostosowanym programem,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania typowych problemów i zadań,
- wykazuje samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. encyklopedie, słowniki, tablice, zestawienia.

Ocenę dobrą uzyskuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone dostosowanym programem nauczania,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać z encyklopedii, słowników, tablic i innych źródeł wiedzy przedmiotowej.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania, z pomocą nauczyciela, typowych zadań,
- potrafi korzystać, z pomocą nauczyciela, z takich źródeł wiedzy, jak: encyklopedie, słowniki, tablice,
- potrafi, z pomocą nauczyciela, pisać, poprawiać błędy w zdaniu, wykonywać proste obliczenia matematyczne.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
- rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne
o niewielkim stopniu trudności.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował niezbędnego minimum podstawy programowej dla danej klasy,
- nie współpracował z nauczycielem w nadrabianiu braków dydaktycznych,
- brak wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania uniemożliwia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej.

IV. Ocena zachowania

§ 22
1. Ocenianie zachowania uczniów polega na podsumowaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy, stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
2. W klasach I etapu kształcenia śródroczna i roczna klasyfikacyjna ocena zachowania ucznia jest oceną opisową.
3. W szkole obowiązuje punktowy system oceniania zachowania uczniów II etapu kształcenia.
4. Ocena klasyfikacyjna z zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym umiarkowanym jest oceną opisową.
1). Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
5. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły,
z zastrzeżeniem § 10 ust. 6.
6. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
7. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy na tydzień przed radą klasyfikacyjną.
8. Powinien w tym zakresie korzystać z opinii samorządu lub zespołu klasowego oraz innych nauczycieli.
9. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna, lecz uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
10. Wystawiona ocena zachowania na prośbę rodziców lub ucznia winna być krótko uzasadniona. Rada Pedagogiczna ustala następujący tok postępowania przy ustalaniu ocen śródrocznych /rocznych/ zachowania:
1) Ustalenie ocen przez wychowawcę klasy w porozumieniu z poszczególnymi nauczycielami.
2) Poinformowanie uczniów i rodziców o przewidywanej ocenie śródrocznej /rocznej/ w terminie podanym przez dyrektora szkoły.
3) Zatwierdzanie ocen semestralnych /rocznych/ na posiedzeniu plenarnym rady pedagogicznej.
11. Rada pedagogiczna przy opinii zespołu wychowawczego ustala szczegółowe kryteria ocen zachowania oddzielnie dla klas I - III i IV – VII oraz klas gimnazjalnych.

§ 23
1. W klasach I – III oceny bieżące z zachowania wyrażone są za pomocą skali:
wzorowe – W
bardzo dobre – B
dobre – D
poprawne – P
nieodpowiednie - N
2. Ocenę z zachowania ustala wychowawca i jest ona ostateczna.
3. Ocena zachowania ucznia klas I-III jest oceną opisową ustaloną w oparciu o pięć obszarów zachowania ucznia klas I-III:
I. Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
Uczeń:
• Utrzymuje porządek w miejscu pracy.
• Potrafi działać według planu.
• Chętnie podejmuje zadania.
• Pracuje samodzielnie.
• Poszukuje własnych oryginalnych rozwiązań.
• Posiada potrzebne do zajęć przybory i materiały.
• Kończy rozpoczęte zadania.
• Wywiązuje się z podjętych zobowiązań.
• Jest punktualny.
• Jest systematyczny.
• Systematycznie odrabia prace domowe.
II. Kultura osobista i postawa moralna ucznia
Uczeń:
• Zachowuje się kulturalnie ( takt, życzliwość, prawdomówność, grzeczność)
• Nie jest agresywny i arogancki wobec kolegów i koleżanek.
• Odpowiednio zachowuje się w świetlicy, klasie, w czasie przerw i podczas wycieczek.
• Zachowuje się stosownie wobec osób dorosłych.
• Dba o wspólne mienie.
• Chętnie udziela pomocy innym.
• Potrafi współdziałać w grupie.
• Dba o kulturę słowa.
• Jest prawdomówny.
III. Rozwój własnych zainteresowań i zdolności
Uczeń:
• Bierze udział w konkursach przedmiotowych, sportowych, artystycznych i innych.
• Bierze udział w szkolnych i pozaszkolnych kołach zainteresowań.

IV. Dbałość o zdrowie i wygląd zewnętrzny
Uczeń:
• Dba o higienę osobistą.
• Przestrzega zasad bezpieczeństwa.
• Dba o dostosowanie ubioru do pogody, zdrowe odżywianie.
• Wykazuje należytą postawę wobec nałogów i uzależnień.
V. Postawa społeczna ucznia
Uczeń:
• Bierze czynny udział w imprezach szkolnych.
• Jest współorganizatorem uroczystości szkolnych.
• Podejmuje się działań na rzecz szkoły.
4. Ocena semestralna lub roczna z zachowania ucznia, wystawiana jest na podstawie kryteriów oceniania zachowania:

Wzorowe – otrzymuje uczeń, który:
- wykazuje inicjatywę w działaniach na rzecz klasy i chętnie je realizuje,
- szanuje kolegów i lubi pomagać innym,
- zawsze okazuje szacunek starszym,
- odznacza się bardzo wysoką kulturą osobistą i jego zachowanie jest wzorem dla innych uczniów,
- z wyjątkowym zaangażowaniem wykonuje powierzone mu zadania,
- zawsze utrzymuje ład w miejscu pracy,
- wspaniale wywiązuje się z obowiązków ucznia,
- cechuje go duża odpowiedzialność,
- zawsze dba o swoją higienę i zdrowie,
- jest prawdomówny,
- rozwija swoje zainteresowania,
- jest zawsze punktualny,

Bardzo dobre – otrzymuje uczeń, który:
- potrafi współdziałać w grupie,
- chętnie realizuje działania na rzecz klasy,
- jest zgodny i szanuje kolegów,
- zazwyczaj okazuje szacunek starszym,
- odznacza się wysoką kultura osobistą,
- zachowuje się kulturalnie w szkole i na wycieczkach,
- wkłada wysiłek w wykonywaną pracę;
- utrzymuje ład w miejscu pracy,
- pamięta o obowiązkach ucznia,
- dba o swoją higienę i zdrowie,
- jest prawdomówny,
- rozwija swoje zainteresowania,
- jest punktualny,

Dobre – otrzymuje uczeń, który:
- potrafi dość dobrze współdziałać w grupie,
- bierze udział w działaniach na rzecz klasy,
- stara się pracować zgodnie,
- okazuje szacunek starszym,
- stara się kulturalnie zachowywać w szkole i na wycieczkach,
- potrafi kontrolować swoje zachowanie,
- często wkłada wysiłek w wykonywaną pracę,
- stara się utrzymywać ład w miejscu pracy,
- zazwyczaj wywiązuje się z obowiązków ucznia,
- zazwyczaj dba o swoją higienę i zdrowie,
- jest prawdomówny,
- stara się rozwijać swoje zainteresowania,
- przeważnie jest punktualny,

Poprawne – otrzymuje uczeń, który:
- niechętnie podejmuje działania w grupie,
- jest niekoleżeński i agresywny,
- niechętnie podejmuje się wykonania poleconych prac,
- często niekulturalnie zachowuje się w szkole i na wycieczkach
w stosunku do dorosłych, rówieśników,
- nie utrzymuje ładu w miejscu pracy,
- niesystematycznie wywiązuje się z obowiązków ucznia lub
nawet je lekceważy,
- nie rozwija swoich zainteresowań,
- przeważnie jest prawdomówny,
- notorycznie spóźnia się,
- zdarzają mu się czyny naganne (przeciwstawne ogólnie przyjętym
normom społecznym),

 

Nieodpowiednie – otrzymuje uczeń, który:
- nie podejmuje działań w grupie,
- jest agresywny - odmawia wykonania zadań,
- jest niekulturalny i arogancki,
- nie utrzymuje ładu w miejscu pracy,
- lekceważy obowiązki ucznia,
- nie ma zainteresowań,
- nie jest prawdomówny,
- notorycznie spóźnia się,
- zdarzają mu się czyny naganne( przeciwstawne ogólnie przyjętym normom
społecznym).
§ 24
1. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy czwartej ustala się według następującej skali:
1) wzorowe /wz/
2) bardzo dobre /bdb/
3) dobre /db/
4) poprawne /pop/
5) nieodpowiednie /ndp/
6) naganne /ng/.
1. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
2. Oceny zachowania dokonuje wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących w danej klasie, uwzględniając samoocenę ucznia.
3. Wychowawca klasy, oddzielnie na każdy semestr prowadzi dla każdego ucznia arkusz punktowego oceniania zachowania; wzór arkusza stanowi załącznik 1
do wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
4. Wpisu do arkusza oceniania zachowania ucznia na bieżąco dokonuje wychowawca klasy lub inny nauczyciel uczący w klasie.
5. Uczeń ma prawo znać odnotowaną w arkuszu liczbę punktów dodatnich
lub ujemnych.
6. Wnioski o wpis punktów za pozytywne lub negatywne przejawy zachowania ucznia mogą być zgłaszane przez:
1) zainteresowanego ucznia,
2) kolegów (koleżanki),
3) pracowników szkoły.
7. Zachowaniem wyjściowym każdego ucznia jest zachowanie dobre.
8. Uczeń z dniem rozpoczęcia nauki w danym semestrze obligatoryjnie otrzymuje 240 punktów, do których:
1) dodaje się punkty za pozytywne przejawy zachowania, lub
2) odejmuje się punkty za negatywne przejawy zachowania.
9. Punkty dodatnie przyznaje się uczniowi za:

 

 


Lp. Kryteria oceny zachowania ucznia Liczba punktów Częstotliwość oceniania
1. Udział w olimpiadzie przedmiotowej:
• I etap
• II etap
• III etap
15
20
30

każdorazowo
2. Udział w innych konkursach pozaszkolnych:
• miejsce premiowane
• wyróżnienie 10
20
15
każdorazowo
3. Udział w szkolnych konkursach:
• miejsce premiowane 5
10
każdorazowo
4. Udział w międzyszkolnych cyklicznych zawodach sportowych:
• ćwierćfinał
• półfinał
• całość

10
20
30

każdorazowo
5. Pomoc w organizacji imprez i uroczystości szkolnych:
• święto szkoły
• zakończenie roku szkolnego
• apele

10

każdorazowo
6. Praca na rzecz szkoły:
• wydawanie gazetki, folderu
• biblioteki
• inne
5
każdorazowo
7. Praca na rzecz klasy: dyżury, gazetki, akcje, imprezy klasowe 5 każdorazowo
8. Wzbogacanie i doposażenie pracowni w samodzielnie wykonane pomoce dydaktyczne 10 każdorazowo
9. Inne przejawy pozytywnego zachowania np.
• efektywne pełnienie funkcji w klasie (np. Samorząd Klasowy);
• efektywne pełnienie funkcji w szkole (np. Samorząd Uczniowski)
10

10
raz w semestrze
10. Pomoc koleżeńska w nauce:
• systematyczna
• sporadyczna
20
5
raz w semestrze
11. Wkład pracy włożony w naukę, pracowitość, obowiązkowość
(uczeń otrzymuje punkty, gdy posiada nie więcej niż 2 nieprzygotowania „n” w semestrze)
15
raz w semestrze
12. Wysoka kultura osobista ucznia w szkole i poza nią:
(uczeń otrzymuje punkty, gdy nie posiada punktów ujemnych w kryterium od 1 do 12)
15
raz w semestrze
13. Brak punktów ujemnych w kryterium od 14 do 15 5 raz w semestrze

 


10. Punkty ujemne otrzymuje uczeń za:
Lp. Kryteria oceny zachowania ucznia Liczba punktów Częstotliwość oceniania
1. Niewypełnienie obowiązków dyżurnego klasy 5 każdorazowo
2. Przeszkadzanie na lekcji (głośna rozmowa z innymi uczniami, chodzenie po sali bez zgody nauczyciela)
5
każdorazowo
3. Bierna postawa ucznia na lekcji, niewykonywanie ćwiczeń na wf itp. 5 każdorazowo
4. Podważanie i komentowanie poleceń nauczyciela na lekcji 5 każdorazowo
5. Aroganckie odzywanie się do nauczycieli i innych osób dorosłych 10 każdorazowo
6. Wulgarne słownictwo 15 każdorazowo
7. Przezywanie, dokuczanie, wyśmiewanie się z innych 10 każdorazowo
8. Zaczepianie fizyczne i prowokowanie do bójek 20 każdorazowo
9. Bójki uczniowskie 50 każdorazowo
10. Zachowanie świadczące o demoralizacji:
• kradzież
• wyłudzanie pieniędzy
• zorganizowana przemoc
• palenie papierosów, picie alkoholu i stosowanie innych używek
100
60
100
100
każdorazowo
11. Niewłaściwe zachowanie się na stołówce szkolnej, podczas koncertów, apeli, uroczystości, przerw, na wycieczce
10
każdorazowo
12. Inne przejawy negatywnego zachowania się np.:
• ucieczka z lekcji
• krzyki na korytarzu podczas trwania lekcji
• zaśmiecanie otoczenia: toalety, korytarzy, szatni, terenu szkoły
• stwarzanie zagrożenia poprzez przynoszenie do szkoły niebezpiecznych przedmiotów
• samodzielne wychodzenie poza teren szkoły
• niszczenie zieleni na terenie szkoły, umyślne niszczenie cudzej własności, w tym również własności szkolnej
• inne
20
5
5

20


10

10


10
każdorazowo
13. Brak obuwia zamiennego lub odpowiedniego stroju galowego podczas apeli i uroczystości szkolnych
10
każdorazowo
14. Spóźnianie się na lekcje – za każdą lekcje 2 raz w semestrze
15. Godziny nieusprawiedliwione – za każdą godzinę 2 raz w semestrze
11. Punkty dodatnie w kryteriach od 10 do 13 oraz punkty ujemne w kryteriach od 13 do 15 w indywidualnej karcie oceny zachowania ucznia wpisuje wychowawca klasy.
12. Indywidualne karty oceny zachowania ucznia za I i II semestr są wpięte w skoroszyt
i przechowywane są w dzienniku lekcyjnym danej klasy.
13. Rodzice uczniów mają wgląd do kart swoich dzieci podczas zebrań klasowych oraz w każdym innym czasie na indywidualną prośbę zgłoszoną wychowawcy klasowemu.
14. Ocenie zachowania ucznia, zgodnie ze skalą, o której mowa w ust. 1 pkt 1 - 6 odpowiada określony poniżej przedział punktowy:

Ocena zachowania Przedział punktowy
wzorowe powyżej 350
bardzo dobre 350 – 281
dobre 280 – 200
poprawne 199 – 100
nieodpowiednie 99 – 1
naganne 0

15. Wychowawca klasy, ustalając ocenę zachowania oprócz uzyskanej przez ucznia liczby punktów uwzględnia również następujące zasady:
1) oceny wzorowej nie może uzyskać uczeń, który posiada na koncie, poza dodatnimi punktami 30 punktów ujemnych,
2) oceny bardzo dobrej nie może mieć uczeń, który posiada na koncie 50 punktów ujemnych,
3) oceny dobrej nie może mieć uczeń, który posiada na koncie 100 punktów ujemnych,
4) jeżeli uczeń otrzyma naganę dyrektora szkoły, to bez względu na liczbę uzyskanych punktów może uzyskać najwyżej oceną poprawną. Naganę dyrektora na piśmie dopina się do indywidualnej karty ucznia.

§ 25
1. Przyjmuje się następujący tryb ustalania śródrocznej i rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania uczniów klas IV – VII oraz klas gimnazjalnych:
1) śródroczną klasyfikacyjną ocenę zachowania za I i II semestr wychowawca ustala na podstawie sumy punktów dodatnich i ujemnych uzyskanych przez ucznia,
2) uzyskana przez ucznia suma punktów przeniesiona do odpowiedniego przedziału punktowego, o którym mowa w § 24 ust. 14 oraz uwzględnione przez wychowawcę zasady, o których mowa w § 24 ust. 15, pkt 1 - 5 określają ocenę ucznia ustaloną za I i II semestr,
3) roczna ocena klasyfikacyjna ucznia jest średnią arytmetyczną liczby punktów uzyskanych przez ucznia w I i II semestrze,
4) roczną klasyfikacyjną ocenę zachowania ucznia wychowawca ustala
na podstawie wskaźnika punktowego obliczonego według poniższego wzoru:

wskaźnik suma pkt. za I semestr + suma pkt. za II semestr
punktowy = ---------------------------------------------------------------
oceny rocznej 2

5) otrzymanemu wskaźnikowi punktowemu odpowiada roczna ocena zachowania, zgodnie z § 24 ust. 14.
2. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna.

§ 26
1. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, lecz uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

Tryb uzyskania wyższej niż przewidywana oceny z zachowania
Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych do dyrektora szkoły.
W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, zgodnie z art.41 ust.3 ustawy o systemie oświaty dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwały rady pedagogicznej, która jest niezgodna z przepisami prawa a o wstrzymaniu wykonania uchwały niezwłocznie powiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę. Rozstrzygniecie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne. Dyrektor szkoły, po wstrzymaniu wykonania uchwały rady pedagogicznej ma obowiązek powołać komisję, która przeprowadza postępowanie wyjaśniające, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji. Ustalona przez komisję ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od oceny ustalonej przez wychowawcę.

§ 27
Przekazanie informacji o ocenie

Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców /prawnych opiekunów/. Uczniowie o ocenie są informowani na bieżąco, a rodzice na międzysemestralnych, szkolnych spotkaniach i spotkaniach indywidualnych z wychowawcami klas. Rodzice mają prawo uzyskać informację o ocenach z przedmiotu także od nauczyciela tego przedmiotu. W przypadku nieobecności nauczyciela wychowawcy lub nauczyciela przedmiotu informacji udziela dyrektor szkoły lub wyznaczony przez niego nauczyciel. Dodatkową formą informacji o ocenach są prowadzone na bieżąco w zeszytach przedmiotowych wpisy uzyskiwanych przez uczniów ocen cząstkowych.

Sposoby informowania uczniów i rodziców o przewidywanych stopniach rocznych
i semestralnych.
1.Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych dla niego stopniach rocznych /semestralnych/; oceny należy odnotować w zeszycie przedmiotowym, którą podpisują rodzice. Nauczyciel każdego przedmiotu i wychowawca w dzienniku lekcyjnym na stronie z ocenami z przedmiotu i zachowania dokonują wpisu:
„Zapoznano uczniów z przewidywanymi ocenami rocznymi/semestralnymi „
Zapis powyższy potwierdza podpisem przewodniczący Samorządu Klasowego.

2. O przewidywanej dla ucznia rocznej /semestralnej ocenie niedostatecznej należy poinformować ucznia i jego rodziców na miesiąc przed zakończeniem planowych zajęć edukacyjnych roku szkolnego/semestru zgodnie z organizacją roku szkolnego.
Ustala się następującą formę informacji rodziców:
1) nauczyciel wychowawca na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej przekazuje uczniom karty z wypisanymi przez nauczycieli przedmiotów przewidywanymi ocenami semestralnymi/rocznymi i po ich podpisaniu przez rodziców zachowuje w dokumentacji klasy,
2) wychowawca informuje ponadto o ocenach rodziców w następujący sposób:
a) na spotkaniach szkolnych i indywidualnych z rodzicami uzyskując potwierdzenie przekazanej informacji podpisem w dzienniku lekcyjnym na stronie „Kontakty z rodzicami”,
b) poprzez Kancelarię Szkoły listem poleconym.

IV. Klasyfikacja roczna

§ 28
1. Klasyfikacja roczna w klasach I – III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć z zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej.
2. Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych według skali, o której mowa w § 14 ust. 1.

§ 29
1. Na miesiąc przed radą klasyfikacyjną nauczyciel każdego przedmiotu powiadamia ucznia podczas zajęć edukacyjnych o przewidywanej dla niego ocenie niedostatecznej. O innych przewidywanych ocenach nauczyciel każdego przedmiotu informuje uczniów tydzień przed radą klasyfikacyjną.
2. Na miesiąc przed radą klasyfikacyjną nauczyciel - wychowawca informuje na piśmie rodziców (prawnych opiekunów) o przewidy 


Opublikowane przez: Administrator PBIP | Data wprowadzenia: 2015-01-30 15:00:05 | Data modyfikacji: 2018-02-04 21:40:21.

 


 

 

Opublikowane przez: Administrator PBIP | Data wprowadzenia: 2015-01-30 15:01:37 | Data modyfikacji: 2018-02-04 21:41:34.
Data wprowadzenia: 2015-01-30 15:01:37
Data modyfikacji: 2018-02-04 21:41:34
Opublikowane przez: Administrator PBIP
 
Dodatkowe Informacje:
.
Adres:
Szkoła Podstawowa im. Polkich Noblistów w Chalinie
ul. Chalin 36
87-606 Chalin
Dyrektor Szkoły
Marzena Marczewska-Brzeska
Kontakt:
Tel: (+48 54) 253-19-45
Fax: (+48 54) 253-19-45
e-mail: spchalin@op.pl