Działania oddziałów przedszkolnych
Działania oddziałów przedszkolnych Regulamin działania oddziałów przedszkolnych dla dzieci sześcio i pięcioletnich w Szkole Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie.
2. Zerówka realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego. 3. Celem działania zerówki jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym. 4. Zadaniem zerówki jest: a) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka, udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez: - prowadzenie przez nauczycieli obserwacji pedagogicznych w celu diagnozowania rozwoju wychowanków, b) zapewnienie opieki dzieciom odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły; c) umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej i religijnej poprzez: - organizowanie zajęć religii Jest ona prowadzona na podstawie programów dopuszczonych do użytku przez władze kościoła rzymsko – katolickiego. Prowadzona jest w wymiarze dwóch zajęć tygodniowo, każde po 30minut. Rodzice wyrażają katechecie pisemną zgodę na udział dziecka w zajęciach religii. d) zapewnienie warunków umożliwiających dzieciom osiągnięcie gotowości szkolnej, prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznych i diagnozy przedszkolnej, które ułatwią organizowanie pomocy psych – pedag, a tym samym zwiększą jej skuteczność.
a) wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku; - dostrzeganie dobra, prawdy i piękna w swoim postępowaniu i postępowaniu innych, h) kształtowanie umiejętności obserwowania zjawisk zachodzących w środowisku przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym; 6. W zerówce sprawuje się opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych. W szczególności: a) dzieci są odbierane od rodziców (prawnych opiekunów) lub od osób upoważnionych przez nauczyciela, a następnie przyprowadzane do sali, w której odbywają się zajęcia, 7. Przyprowadzanie i odbierania dzieci z zerówki może odbywać się na poniższych zasadach: a) dziecko może być przyprowadzane do zerówki i odbierane z niej tylko przez osobę mogącą zapewnić pełne bezpieczeństwo (osoba pełnoletnia, sprawna fizycznie), 8. W uzasadnionych przypadkach (oboje rodziców pracują) dziecko może korzystać z opieki w świetlicy szkolnej. 9. Liczba dzieci w oddziale zerowym nie może przekraczać 25. 10. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programów wychowania przedszkolnego zaproponowanych przez nauczycieli i zatwierdzonych przez Dyrektora szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej. Nauczyciel zobowiązany jest do realizacji podstawy programowej. 11. Godzina zajęć w zerówce trwa 60 minut. 12. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci i wynosić około 30 minut. 13. Organizację pracy zerówki określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów). 14. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. 15. Ramowy rozkład dnia określa godziny, m.in.: a) schodzenia się i rozchodzenia dzieci, 16. Ramowy rozkład dnia może być modyfikowany w zależności od pory roku i potrzeb rodziców. 17. Zerówka czynna jest 5 godzin, w dni robocze, od poniedziałku do piątku. Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego w oddziale zerowym nie może być krótszy niż 5 godzin dziennie. 18. W zerówce zatrudnia się nauczycieli z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. 19. Do zerówki uczęszczają dzieci w wieku 5 i 6 lat. 20. Do zerówki w pierwszej kolejności przyjmowane są: 21. Dzieci przyjmowane są do zerówki na podstawie informacji z biura ewidencji ludności potwierdzającej stały meldunek na terenie obwodu Szkoły. W pozostałych przypadkach, warunkiem przyjęcia dziecka do zerówki jest złożenie karty zgłoszenia dziecka do 30 kwietnia danego roku. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się przyjmowanie dzieci w każdym czasie. 22. Dziecko podczas pobytu w przedszkolu ma prawo do wszystkich praw wynikających z Konwencji o prawach dziecka. 23. Prawa i obowiązki dziecka, normy i umowy, nagrody i kary określa Statut Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie. 24. Dyrektor szkoły może, w porozumienie z Radą Pedagogiczną, dokonać skreślenia dziecka z listy dzieci przyjętych do zerówki w przypadku braku stałego zameldowania w obwodzie szkoły i: a)zaniedbywania przez rodziców higieny osobistej dziecka i stworzenia zagrożenia epidemiologicznego dla innych dzieci, 25. Decyzję o skreśleniu dziecka z listy, rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują na piśmie z uzasadnieniem w terminie 7 dni od jej podjęcia. Od decyzji przysługuje rodzicom odwołanie do organu prowadzącego w terminie 7 dni od daty jego otrzymania. 26. Zapisy Regulaminu obowiązują w równym stopniu wszystkie podmioty zerówki: nauczycieli, rodziców, dzieci, pracowników obsługi i administracji. 27. Niniejszy Regulamin nie może być sprzeczny z postanowieniami Statutu Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie. 28. W stosunku do spraw nie uregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie przepisy Statutu Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie. 30. Uchwalenie Regulaminu zerówki i dokonywanie jego nowelizacji następuje w drodze podejmowania uchwał przez Radę Pedagogiczną.
Działania oddziałów przedszkolnych
2. Zerówka realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego. 3. Celem działania zerówki jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym. 4. Zadaniem zerówki jest: a) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka, udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez: - prowadzenie przez nauczycieli obserwacji pedagogicznych w celu diagnozowania rozwoju wychowanków, b) zapewnienie opieki dzieciom odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły; c) umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej i religijnej poprzez: - organizowanie zajęć religii Jest ona prowadzona na podstawie programów dopuszczonych do użytku przez władze kościoła rzymsko – katolickiego. Prowadzona jest w wymiarze dwóch zajęć tygodniowo, każde po 30minut. Rodzice wyrażają katechecie pisemną zgodę na udział dziecka w zajęciach religii. d) zapewnienie warunków umożliwiających dzieciom osiągnięcie gotowości szkolnej, prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznych i diagnozy przedszkolnej, które ułatwią organizowanie pomocy psych – pedag, a tym samym zwiększą jej skuteczność.
a) wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku; - dostrzeganie dobra, prawdy i piękna w swoim postępowaniu i postępowaniu innych, h) kształtowanie umiejętności obserwowania zjawisk zachodzących w środowisku przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym; 6. W zerówce sprawuje się opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych. W szczególności: a) dzieci są odbierane od rodziców (prawnych opiekunów) lub od osób upoważnionych przez nauczyciela, a następnie przyprowadzane do sali, w której odbywają się zajęcia, 7. Przyprowadzanie i odbierania dzieci z zerówki może odbywać się na poniższych zasadach: a) dziecko może być przyprowadzane do zerówki i odbierane z niej tylko przez osobę mogącą zapewnić pełne bezpieczeństwo (osoba pełnoletnia, sprawna fizycznie), 8. W uzasadnionych przypadkach (oboje rodziców pracują) dziecko może korzystać z opieki w świetlicy szkolnej. 9. Liczba dzieci w oddziale zerowym nie może przekraczać 25. 10. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programów wychowania przedszkolnego zaproponowanych przez nauczycieli i zatwierdzonych przez Dyrektora szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej. Nauczyciel zobowiązany jest do realizacji podstawy programowej. 11. Godzina zajęć w zerówce trwa 60 minut. 12. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci i wynosić około 30 minut. 13. Organizację pracy zerówki określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów). 14. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. 15. Ramowy rozkład dnia określa godziny, m.in.: a) schodzenia się i rozchodzenia dzieci, 16. Ramowy rozkład dnia może być modyfikowany w zależności od pory roku i potrzeb rodziców. 17. Zerówka czynna jest 5 godzin, w dni robocze, od poniedziałku do piątku. Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego w oddziale zerowym nie może być krótszy niż 5 godzin dziennie. 18. W zerówce zatrudnia się nauczycieli z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. 19. Do zerówki uczęszczają dzieci w wieku 5 i 6 lat. 20. Do zerówki w pierwszej kolejności przyjmowane są: 21. Dzieci przyjmowane są do zerówki na podstawie informacji z biura ewidencji ludności potwierdzającej stały meldunek na terenie obwodu Szkoły. W pozostałych przypadkach, warunkiem przyjęcia dziecka do zerówki jest złożenie karty zgłoszenia dziecka do 30 kwietnia danego roku. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się przyjmowanie dzieci w każdym czasie. 22. Dziecko podczas pobytu w przedszkolu ma prawo do wszystkich praw wynikających z Konwencji o prawach dziecka. 23. Prawa i obowiązki dziecka, normy i umowy, nagrody i kary określa Statut Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie. 24. Dyrektor szkoły może, w porozumienie z Radą Pedagogiczną, dokonać skreślenia dziecka z listy dzieci przyjętych do zerówki w przypadku braku stałego zameldowania w obwodzie szkoły i: a)zaniedbywania przez rodziców higieny osobistej dziecka i stworzenia zagrożenia epidemiologicznego dla innych dzieci, 25. Decyzję o skreśleniu dziecka z listy, rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują na piśmie z uzasadnieniem w terminie 7 dni od jej podjęcia. Od decyzji przysługuje rodzicom odwołanie do organu prowadzącego w terminie 7 dni od daty jego otrzymania. 26. Zapisy Regulaminu obowiązują w równym stopniu wszystkie podmioty zerówki: nauczycieli, rodziców, dzieci, pracowników obsługi i administracji. 27. Niniejszy Regulamin nie może być sprzeczny z postanowieniami Statutu Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie. 28. W stosunku do spraw nie uregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie przepisy Statutu Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie. 30. Uchwalenie Regulaminu zerówki i dokonywanie jego nowelizacji następuje w drodze podejmowania uchwał przez Radę Pedagogiczną.
Działania oddziałów przedszkolnych.docx |