kontrast
A+ A-
Strona Szkoły Podst. im. Polskich Noblistów w Chalinie: www.spchalin.pl
 > Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Szkoły Podstawowej w Chalinie

Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Szkoły Podstawowej w Chalinie

 

Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Szkoły Podstawowej
im. Polskich Noblistów w Chalinie
w latach 2016 – 2021

 

  

Chalin, wrzesień 2016r.

 

 


I Wstęp


Przedstawiona koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły sygnalizuje najważniejsze kierunki rozwoju. Nowoczesne zarządzanie szkołą charakteryzuje się wieloma tendencjami, z których wiodącą staje się wzrastające znaczenie działania strategicznego. Rozwój szkoły – uwzględniające zmiany pozytywne, zgodne z duchem czasu – powinien mieć znamiona zorganizowania i planowania. Sformułowana wizja wytycza perspektywiczny, jednak wspólny cel dla uczniów, nauczycieli, rodziców. Wychowawcza wizja uwzględnia wielopłaszczyznowość obszarów pracy szkoły i wzajemne relacje całej społeczności szkolnej.

 

II Charakterystyka szkoły i środowiska


Chalin jest jedną z najstarszych osad Ziemi Dobrzyńskiej. Wzmianka o Chalinie znajduje się w dokumencie zatwierdzającym własność Chalina i Świerczyna przez Władysława i Kazimierza - książąt kujawskich. Dokument ten nosi datę - 1282 rok. Chalin rozciąga się na południowo - wschodnim brzegu jeziora chalińskiego. Pierwsza szkoła w Chalinie powstała około 1912 roku i mieściła się w dawnej karczmie dworskiej. Obecnie szkoła mieści się w budynku jednopiętrowym oddanym do użytku w 1992r. Od 1999 r. dzieli budynek z gimnazjum. Do swojej dyspozycji szkoła podstawowa posiada 8 sal lekcyjnych, Natomiast pracownia komputerowa, sala gimnastyczna i stołówka są wspólnie użytkowane przez uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Praca w szkole odbywa się w systemie jednozmianowym.
Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów w Chalinie jest szkołą publiczną dla której organem prowadzącym jest Rada Miejska Dobrzyń nad Wisłą, reprezentowana przez Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, natomiast organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kujawsko – Pomorski Kurator Oświaty w Bydgoszczy.
Uczniowie uczęszczający do szkoły pochodzą ze środowiska wiejskiego. Głównie są to uczniowie z obwodu szkoły do którego należą następujące miejscowości: Chalin, Chudzewo, Kamienica od numeru 23 do numeru 48, Kochoń, Kolonia Chalin, Michałkowo, Mokowo, Mokówko, Mokówko – Łagiewniki, Ruszkowo, Wierzniczka. Oprócz uczniów z obwodu uczęszczają również dzieci z obwodów szkół sąsiednich gmin. Jest to spowodowane bliską odległością i tradycjami. Większość uczniów jest dowożonych do szkoły, korzystając ze zorganizowanego przez szkołę dowożenia lub są dowożeni przez rodziców.
W bieżącym roku szkolnym do szkoły uczęszcza 170 dzieci. Uczą się w 9 oddziałach a niektóre zajęcia realizują w podziałach na grupy.
Kadra pedagogiczna szkoły to 17 nauczycieli, w tym 12 zatrudnionych w pełnym wymiarze godzin, pozostali uzupełniają etat w innych szkołach. Wszyscy nauczyciele posiadają wykształcenie wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym. Posiadają również uprawnienia do nauczania kilku przedmiotów co daje szkole duże możliwości w tworzeniu szerokiej oferty edukacyjnej. W szkole jest zatrudnionych 7 pracowników niepedagogicznych.

 

 

III Misja szkoły


Szkoła jest społecznością działającą na zasadach partnerstwa, przyjaźni, szacunku i życzliwości. Dba o wszechstronny rozwój uczniów, którzy nie zapominając o swoim pochodzeniu i tradycjach, będą w stanie sprostać wyzwaniom i wymaganiom współczesnego świata.
Szkoła:
• zapewnia wszechstronny rozwój osobowości uczniów,
• kształtuje postawy patriotyczne,
• uczy szacunku do tradycji rodzinnych, szkolnych i narodowych,
• gwarantuje nauczanie przez wysoko wykwalifikowaną kadrę, opierającą współpracę z uczniami i rodzicami na zasadzie partnerstwa,
• wspomaga rodzinę w trudnym procesie wychowania.
Wzorcowym modelem absolwenta jest dla mnie uczeń, który: opanował fundamentalną wiedzę i umiejętności, jest odpowiedzialny, posiada wiarę we własne siły, potrafi się uczyć i jest ciekawy świata.

 

IV Wizja szkoły


Szkoła jest przyjazna dziecku, bezpieczna, stwarza optymalne warunki rozwoju intelektualnego i emocjonalnego uczniów, gwarantuje atrakcyjne i skuteczne nauczanie. Kształtuje swoich wychowanków w oparciu o szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie systemu wartości, dziedzictwa historycznego i kulturowego tak, aby poprzez właściwe kreowanie własnego rozwoju, uczniowie godnie wpisali się w kształtowanie otaczającej rzeczywistości.
Diagnoza aktualnego stanu placówki:
Mocne strony
• wykwalifikowana, doświadczona kadra pedagogiczna, zapewnia warunki do realizacji zadań statutowych oraz wysokiej jakości pracy,
• kultywowanie tradycji i obrzędowości szkolnej,
• położenie budynku w centrum wsi,
• wymieniona w salach lekcyjnych stolarka okienna,
• optymalne wyposażenie sal lekcyjnych do edukacji wczesnoszkolnej,
• dobre funkcjonowanie stołówki szkolnej,
• rozbudowana strona internetowa,
Słabe strony
• skromne wyposażenie sal lekcyjnych dla uczniów klas IV – VI ,
• estetyka korytarzy,
• zły stan boisk szkolnych,
• estetyka terenu na zewnątrz budynku
W oparciu o analizę stanu faktycznego placówki należy skupić się na zachowaniu i rozwinięciu tych stron szkoły, które są ich atutem i stanowią o atrakcyjności szkoły oraz zmian stron słabych w mocne, stosując odpowiednią motywację, wprowadzając zmiany organizacyjne oraz zabiegając o wsparcie finansowe.

PROCES DYDAKTYCZNNY
Stworzyć warunki do indywidualnego rozwoju uczniów, możliwości do wszechstronnej ich aktywizacji w procesie kształcenia oraz wspierania w dążeniu uczniów do sukcesu poprzez:
• utrzymanie dobrych wyników nauczania i dążenia do jeszcze lepszych,
• indywidualizowanie procesu kształcenia dla uczniów zdolnych i mających trudności w nauce,
• każdemu uczniowi umożliwianie osiąganie sukcesów edukacyjnych,
• umożliwianie rozwoju zainteresowań i uzdolnień poprzez uczestnictwo uczniów w bogatej ofercie zajęć pozalekcyjnych,
• udział uczniów w konkursach na szczeblu, gminnym, powiatowym, wojewódzkim, regionalnym i krajowym,
• organizowanie konkursów wykraczających poza mury szkolne,
• wyposażenie szkolnych pomieszczeń w nowoczesny sprzęt szkolny oraz pomoce dydaktyczne,
• poprawianie estetyki i zagospodarowanie terenów szkolnych,

OPIEKA I WYCHOWANIE
Celem nadrzędnym w obszarze wychowania jest tworzenie wizerunku szkoły bezpiecznej i przyjaznej dziecku. Temu celowi służą różnorodne działania wychowawcze:
• budowanie systemu wychowawczego opartego na nagradzaniu i akceptacji. Stymulowanie do współpracy, dawanie prawa do błędu, wskazywania dróg poprawy,
• kultywowanie wypracowanych i tworzenie nowych tradycji szkoły, rozwijanie poczucia dumy z przynależności do społeczności Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie,
• kształtowanie postaw patriotycznych,
• promowanie bezpiecznego i zdrowego stylu życia,
• organizowanie skutecznego działania w zakresie opieki i niesienia pomocy,
• przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym oraz patologicznym wśród uczniów, aktywne i bezpieczne spędzanie czasu wolnego,

WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM
Bardzo ważne jest, aby szkoła nie tylko uczyła, ale również integrowała się ze środowiskiem lokalnym poprzez:
• umożliwianie jak najlepszego przepływu informacji pomiędzy rodzicami i szkołą – jeszcze lepsze wykorzystanie strony internetowej z informacjami dla rodziców, opublikowania na stronie internetowej kalendarza na cały rok szkolny z terminami, wywiadówek, zebrań rad pedagogicznych, uroczystości i imprez szkolnych,
• wprowadzenie dziennika elektronicznego,
• organizowanie imprez klasowych i szkolnych z udziałem rodziców,
• branie udziału w uroczystościach organizowanych przez instytucje pozaszkolne,
• prezentowanie osiągnięć uczniów w środowisku lokalnym,
• pozyskiwanie sojuszników działań szkoły,
• upowszechnianie dorobku nauczycieli i uczniów,
• spełnianie oczekiwań środowiska, które przyczyniają się do tworzenia pozytywnego wizerunku szkoły,
W celu wytworzenia pozytywnego odbioru placówki w regionie oraz wyrobienia wśród uczniów lokalnego patriotyzmu, szkoła musi być inicjatorem innowacyjnych pomysłów i rozwiązań, a także włączać się w ważne i wartościowe wydarzenia ponadlokalne.

ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ
W każdej dziedzinie życia zarządzanie pełni znaczącą rolę. Aby szkoła osiągnęła zamierzone cele, dyrektor musi podejmować odpowiednie decyzje tj.:
• nakierowanie organizacji pracy szkoły – plany i harmonogramy - na środowisko szkolne,
• konsultowanie programu pięcioletniego i rocznego z samorządem szkolnym i radą rodziców.
• rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych uczniów,
• planowanie i systematyczne badanie jakości pracy szkoły,
• wykorzystywanie wyników zewnętrznych do podnoszenia jakości pracy szkoły,
• stworzenie nauczycielom dobrych warunków pracy i rozwoju zawodowego, odpowiedniego klimatu oraz atmosfery wsparcia i życzliwości poprzez:
 integrowanie rady pedagogicznej,
 otwartą komunikację pomiędzy dyrektorem a nauczycielami,
 promowanie osób aktywnych zawodowo i stale doskonalących swój warsztat pracy,
 zapewnienie poczucia bezpieczeństwa członkom rady pedagogicznej,
 otaczanie opieką nauczyciela rozpoczynającego pracę w szkole,
 doradztwo i życzliwe wspieranie w osiąganiu kolejnych szczebli awansu zawodowego,
 stwarzanie jak najlepszych warunków socjalnych do pracy w szkole,
 motywowanie do innowacji i promowanie postępu pedagogicznego.
 zachęcanie do podnoszenia kwalifikacji i stwarzanie możliwości doskonalenia zawodowego,
Bardzo ważne jest zarządzanie finansami placówki. Ścisłe przestrzeganie wydatków w paragrafach budżetowej klasyfikacji. Jak również ważne jest właściwe negocjowanie umów i ich egzekwowanie. Pozyskane środki należy wydatkować zgodnie z prawem i priorytetami organu prowadzącego. Istotne jest również pozyskiwanie środków pozabudżetowych, korzystanie ze środków unijnych, pozyskiwanie sojuszników i sponsorów.
Efektywne kierowanie i administrowanie szkołą, sprawność organizacyjna oraz system komunikowania się muszą być zgodne z oczekiwaniami uczniów, rodziców pracowników i właściwych instytucji zewnętrznych.

 

V Podsumowanie


Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie opracowana jest w oparciu o dokumenty obowiązujące w szkole i analizy stanu faktycznego.
Koncepcja wyznacza zarys zamierzonych kierunków i przestrzeni działań. Działania zmierzać będą do realizacji kierunków rozwoju szkoły.
Szkoła jest jedną z najtrwalszych instytucji w społeczeństwie, a szczególnie mocno postrzegana jest w środowisku wiejskim. Sprawne działanie placówki wymaga:
• stałej i partnerskiej współpracy z organem prowadzącym, organem nadzorującym, ze szkołami sąsiednimi oraz innymi instytucjami działającymi na terenie gminy Dobrzyń nad Wisłą,
• otwarciem swych podwoi, aby szkoła tętniła życiem – intensyfikowanie współpracy z rodzicami,
• integrowanie całej społeczności szkolnej – współdecydowanie o ważnych sprawach szkoły,
• utrzymanie dobrych wyników nauczania,
• zapewnienie uczniom bezpieczeństwa,
• inspirowanie do twórczego rozwoju uczniów, nauczycieli i rodziców,
• wzbogacanie bazy dydaktycznej,
• zagospodarowanie i modernizacja terenów sportowych i przyszkolnych,
• pozyskiwanie sponsorów
Koncepcja pracy szkoły jest wynikiem ciągłego dążenia do zapewnienia możliwie jak najwyższej jakości kształcenia i wychowania. Ze względu na stale zmieniające się warunki działania oraz potrzeby uczniów, rodziców i nauczycieli, Koncepcja pracy szkoły będzie stale monitorowana i dostosowywana do aktualnych warunków i potrzeb.

 

 

 

 
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Szkoły Podstawowej w Chalini

Opublikowane przez: Administrator PBIP | Data wprowadzenia: 2015-02-01 16:27:14 | Data modyfikacji: 2016-11-17 21:50:31.
Data wprowadzenia: 2015-02-01 16:27:14
Data modyfikacji: 2016-11-17 21:50:31
Opublikowane przez: Administrator PBIP
 
Dodatkowe Informacje:
.
Adres:
Szkoła Podstawowa im. Polkich Noblistów w Chalinie
ul. Chalin 36
87-606 Chalin
Dyrektor Szkoły
Marzena Marczewska-Brzeska
Kontakt:
Tel: (+48 54) 253-19-45
Fax: (+48 54) 253-19-45
e-mail: spchalin@op.pl