Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie w latach 2016 – 2021
Chalin, wrzesień 2016r.
I Wstęp
Przedstawiona koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły sygnalizuje najważniejsze kierunki rozwoju. Nowoczesne zarządzanie szkołą charakteryzuje się wieloma tendencjami, z których wiodącą staje się wzrastające znaczenie działania strategicznego. Rozwój szkoły – uwzględniające zmiany pozytywne, zgodne z duchem czasu – powinien mieć znamiona zorganizowania i planowania. Sformułowana wizja wytycza perspektywiczny, jednak wspólny cel dla uczniów, nauczycieli, rodziców. Wychowawcza wizja uwzględnia wielopłaszczyznowość obszarów pracy szkoły i wzajemne relacje całej społeczności szkolnej.
II Charakterystyka szkoły i środowiska
Chalin jest jedną z najstarszych osad Ziemi Dobrzyńskiej. Wzmianka o Chalinie znajduje się w dokumencie zatwierdzającym własność Chalina i Świerczyna przez Władysława i Kazimierza - książąt kujawskich. Dokument ten nosi datę - 1282 rok. Chalin rozciąga się na południowo - wschodnim brzegu jeziora chalińskiego. Pierwsza szkoła w Chalinie powstała około 1912 roku i mieściła się w dawnej karczmie dworskiej. Obecnie szkoła mieści się w budynku jednopiętrowym oddanym do użytku w 1992r. Od 1999 r. dzieli budynek z gimnazjum. Do swojej dyspozycji szkoła podstawowa posiada 8 sal lekcyjnych, Natomiast pracownia komputerowa, sala gimnastyczna i stołówka są wspólnie użytkowane przez uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Praca w szkole odbywa się w systemie jednozmianowym. Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów w Chalinie jest szkołą publiczną dla której organem prowadzącym jest Rada Miejska Dobrzyń nad Wisłą, reprezentowana przez Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, natomiast organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kujawsko – Pomorski Kurator Oświaty w Bydgoszczy. Uczniowie uczęszczający do szkoły pochodzą ze środowiska wiejskiego. Głównie są to uczniowie z obwodu szkoły do którego należą następujące miejscowości: Chalin, Chudzewo, Kamienica od numeru 23 do numeru 48, Kochoń, Kolonia Chalin, Michałkowo, Mokowo, Mokówko, Mokówko – Łagiewniki, Ruszkowo, Wierzniczka. Oprócz uczniów z obwodu uczęszczają również dzieci z obwodów szkół sąsiednich gmin. Jest to spowodowane bliską odległością i tradycjami. Większość uczniów jest dowożonych do szkoły, korzystając ze zorganizowanego przez szkołę dowożenia lub są dowożeni przez rodziców. W bieżącym roku szkolnym do szkoły uczęszcza 170 dzieci. Uczą się w 9 oddziałach a niektóre zajęcia realizują w podziałach na grupy. Kadra pedagogiczna szkoły to 17 nauczycieli, w tym 12 zatrudnionych w pełnym wymiarze godzin, pozostali uzupełniają etat w innych szkołach. Wszyscy nauczyciele posiadają wykształcenie wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym. Posiadają również uprawnienia do nauczania kilku przedmiotów co daje szkole duże możliwości w tworzeniu szerokiej oferty edukacyjnej. W szkole jest zatrudnionych 7 pracowników niepedagogicznych.
III Misja szkoły
Szkoła jest społecznością działającą na zasadach partnerstwa, przyjaźni, szacunku i życzliwości. Dba o wszechstronny rozwój uczniów, którzy nie zapominając o swoim pochodzeniu i tradycjach, będą w stanie sprostać wyzwaniom i wymaganiom współczesnego świata. Szkoła: • zapewnia wszechstronny rozwój osobowości uczniów, • kształtuje postawy patriotyczne, • uczy szacunku do tradycji rodzinnych, szkolnych i narodowych, • gwarantuje nauczanie przez wysoko wykwalifikowaną kadrę, opierającą współpracę z uczniami i rodzicami na zasadzie partnerstwa, • wspomaga rodzinę w trudnym procesie wychowania. Wzorcowym modelem absolwenta jest dla mnie uczeń, który: opanował fundamentalną wiedzę i umiejętności, jest odpowiedzialny, posiada wiarę we własne siły, potrafi się uczyć i jest ciekawy świata.
IV Wizja szkoły
Szkoła jest przyjazna dziecku, bezpieczna, stwarza optymalne warunki rozwoju intelektualnego i emocjonalnego uczniów, gwarantuje atrakcyjne i skuteczne nauczanie. Kształtuje swoich wychowanków w oparciu o szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie systemu wartości, dziedzictwa historycznego i kulturowego tak, aby poprzez właściwe kreowanie własnego rozwoju, uczniowie godnie wpisali się w kształtowanie otaczającej rzeczywistości. Diagnoza aktualnego stanu placówki: Mocne strony • wykwalifikowana, doświadczona kadra pedagogiczna, zapewnia warunki do realizacji zadań statutowych oraz wysokiej jakości pracy, • kultywowanie tradycji i obrzędowości szkolnej, • położenie budynku w centrum wsi, • wymieniona w salach lekcyjnych stolarka okienna, • optymalne wyposażenie sal lekcyjnych do edukacji wczesnoszkolnej, • dobre funkcjonowanie stołówki szkolnej, • rozbudowana strona internetowa, Słabe strony • skromne wyposażenie sal lekcyjnych dla uczniów klas IV – VI , • estetyka korytarzy, • zły stan boisk szkolnych, • estetyka terenu na zewnątrz budynku W oparciu o analizę stanu faktycznego placówki należy skupić się na zachowaniu i rozwinięciu tych stron szkoły, które są ich atutem i stanowią o atrakcyjności szkoły oraz zmian stron słabych w mocne, stosując odpowiednią motywację, wprowadzając zmiany organizacyjne oraz zabiegając o wsparcie finansowe.
PROCES DYDAKTYCZNNY Stworzyć warunki do indywidualnego rozwoju uczniów, możliwości do wszechstronnej ich aktywizacji w procesie kształcenia oraz wspierania w dążeniu uczniów do sukcesu poprzez: • utrzymanie dobrych wyników nauczania i dążenia do jeszcze lepszych, • indywidualizowanie procesu kształcenia dla uczniów zdolnych i mających trudności w nauce, • każdemu uczniowi umożliwianie osiąganie sukcesów edukacyjnych, • umożliwianie rozwoju zainteresowań i uzdolnień poprzez uczestnictwo uczniów w bogatej ofercie zajęć pozalekcyjnych, • udział uczniów w konkursach na szczeblu, gminnym, powiatowym, wojewódzkim, regionalnym i krajowym, • organizowanie konkursów wykraczających poza mury szkolne, • wyposażenie szkolnych pomieszczeń w nowoczesny sprzęt szkolny oraz pomoce dydaktyczne, • poprawianie estetyki i zagospodarowanie terenów szkolnych,
OPIEKA I WYCHOWANIE Celem nadrzędnym w obszarze wychowania jest tworzenie wizerunku szkoły bezpiecznej i przyjaznej dziecku. Temu celowi służą różnorodne działania wychowawcze: • budowanie systemu wychowawczego opartego na nagradzaniu i akceptacji. Stymulowanie do współpracy, dawanie prawa do błędu, wskazywania dróg poprawy, • kultywowanie wypracowanych i tworzenie nowych tradycji szkoły, rozwijanie poczucia dumy z przynależności do społeczności Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie, • kształtowanie postaw patriotycznych, • promowanie bezpiecznego i zdrowego stylu życia, • organizowanie skutecznego działania w zakresie opieki i niesienia pomocy, • przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym oraz patologicznym wśród uczniów, aktywne i bezpieczne spędzanie czasu wolnego,
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM Bardzo ważne jest, aby szkoła nie tylko uczyła, ale również integrowała się ze środowiskiem lokalnym poprzez: • umożliwianie jak najlepszego przepływu informacji pomiędzy rodzicami i szkołą – jeszcze lepsze wykorzystanie strony internetowej z informacjami dla rodziców, opublikowania na stronie internetowej kalendarza na cały rok szkolny z terminami, wywiadówek, zebrań rad pedagogicznych, uroczystości i imprez szkolnych, • wprowadzenie dziennika elektronicznego, • organizowanie imprez klasowych i szkolnych z udziałem rodziców, • branie udziału w uroczystościach organizowanych przez instytucje pozaszkolne, • prezentowanie osiągnięć uczniów w środowisku lokalnym, • pozyskiwanie sojuszników działań szkoły, • upowszechnianie dorobku nauczycieli i uczniów, • spełnianie oczekiwań środowiska, które przyczyniają się do tworzenia pozytywnego wizerunku szkoły, W celu wytworzenia pozytywnego odbioru placówki w regionie oraz wyrobienia wśród uczniów lokalnego patriotyzmu, szkoła musi być inicjatorem innowacyjnych pomysłów i rozwiązań, a także włączać się w ważne i wartościowe wydarzenia ponadlokalne.
ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ W każdej dziedzinie życia zarządzanie pełni znaczącą rolę. Aby szkoła osiągnęła zamierzone cele, dyrektor musi podejmować odpowiednie decyzje tj.: • nakierowanie organizacji pracy szkoły – plany i harmonogramy - na środowisko szkolne, • konsultowanie programu pięcioletniego i rocznego z samorządem szkolnym i radą rodziców. • rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych uczniów, • planowanie i systematyczne badanie jakości pracy szkoły, • wykorzystywanie wyników zewnętrznych do podnoszenia jakości pracy szkoły, • stworzenie nauczycielom dobrych warunków pracy i rozwoju zawodowego, odpowiedniego klimatu oraz atmosfery wsparcia i życzliwości poprzez: integrowanie rady pedagogicznej, otwartą komunikację pomiędzy dyrektorem a nauczycielami, promowanie osób aktywnych zawodowo i stale doskonalących swój warsztat pracy, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa członkom rady pedagogicznej, otaczanie opieką nauczyciela rozpoczynającego pracę w szkole, doradztwo i życzliwe wspieranie w osiąganiu kolejnych szczebli awansu zawodowego, stwarzanie jak najlepszych warunków socjalnych do pracy w szkole, motywowanie do innowacji i promowanie postępu pedagogicznego. zachęcanie do podnoszenia kwalifikacji i stwarzanie możliwości doskonalenia zawodowego, Bardzo ważne jest zarządzanie finansami placówki. Ścisłe przestrzeganie wydatków w paragrafach budżetowej klasyfikacji. Jak również ważne jest właściwe negocjowanie umów i ich egzekwowanie. Pozyskane środki należy wydatkować zgodnie z prawem i priorytetami organu prowadzącego. Istotne jest również pozyskiwanie środków pozabudżetowych, korzystanie ze środków unijnych, pozyskiwanie sojuszników i sponsorów. Efektywne kierowanie i administrowanie szkołą, sprawność organizacyjna oraz system komunikowania się muszą być zgodne z oczekiwaniami uczniów, rodziców pracowników i właściwych instytucji zewnętrznych.
V Podsumowanie
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie opracowana jest w oparciu o dokumenty obowiązujące w szkole i analizy stanu faktycznego. Koncepcja wyznacza zarys zamierzonych kierunków i przestrzeni działań. Działania zmierzać będą do realizacji kierunków rozwoju szkoły. Szkoła jest jedną z najtrwalszych instytucji w społeczeństwie, a szczególnie mocno postrzegana jest w środowisku wiejskim. Sprawne działanie placówki wymaga: • stałej i partnerskiej współpracy z organem prowadzącym, organem nadzorującym, ze szkołami sąsiednimi oraz innymi instytucjami działającymi na terenie gminy Dobrzyń nad Wisłą, • otwarciem swych podwoi, aby szkoła tętniła życiem – intensyfikowanie współpracy z rodzicami, • integrowanie całej społeczności szkolnej – współdecydowanie o ważnych sprawach szkoły, • utrzymanie dobrych wyników nauczania, • zapewnienie uczniom bezpieczeństwa, • inspirowanie do twórczego rozwoju uczniów, nauczycieli i rodziców, • wzbogacanie bazy dydaktycznej, • zagospodarowanie i modernizacja terenów sportowych i przyszkolnych, • pozyskiwanie sponsorów Koncepcja pracy szkoły jest wynikiem ciągłego dążenia do zapewnienia możliwie jak najwyższej jakości kształcenia i wychowania. Ze względu na stale zmieniające się warunki działania oraz potrzeby uczniów, rodziców i nauczycieli, Koncepcja pracy szkoły będzie stale monitorowana i dostosowywana do aktualnych warunków i potrzeb.
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Szkoły Podstawowej w Chalini |